Pleidooi voor een combinatie van krachttraining en leefstijlprogramma’s voor het behoud van zelfredzaamheid van sedentaire ouderen

Onderzoeksoutput: ChapterProfessional

Uittreksel

Voor ouderen is het van groot belang om zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen functioneren. Doel van dit hoofdstuk is bespreken hoe krachttraining en leefstijlprogramma’s kunnen worden gecombineerd om de zelfredzaamheid van ouderen optimaal te beïnvloeden. We zien dat vooral bij ouderen die onvoldoende lichamelijk actief (sedentair) zijn, de spierkracht en het uithoudingsvermogen beneden het gemiddelde zijn. Om de kracht en het uithoudingsvermogen van sedentaire ouderen te behouden en mogelijk te bevorderen zijn specifieke trainingsmethoden ontwikkeld, waaronder krachttrainingsprogramma’s en leefstijlprogramma’s waarin veelzijdig bewegen centraal staat. Om de zelfredzaamheid van grote groepen sedentaire ouderen te bevorderen wordt aanbevolen individuele kortdurende krachttraining, uitgevoerd door de fysiotherapeut, te combineren met (langdurige) deelname aan leefstijlprogramma’s.
Originele taal-2Dutch
TitelJaarboek fysiotherapie kinesitherapie
UitgeverijSpringer
Pagina's167-176
ISBN van elektronische versie978-90-368-0287-1
StatusPublished - 2014

Keywords

  • ouderen
  • leefstijl
  • spierkracht
  • fysieke activiteit

Citeer dit

@inbook{40dd46b551a840039707143cfd024855,
title = "Pleidooi voor een combinatie van krachttraining en leefstijlprogramma’s voor het behoud van zelfredzaamheid van sedentaire ouderen",
abstract = "Voor ouderen is het van groot belang om zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen functioneren. Doel van dit hoofdstuk is bespreken hoe krachttraining en leefstijlprogramma’s kunnen worden gecombineerd om de zelfredzaamheid van ouderen optimaal te be{\"i}nvloeden. We zien dat vooral bij ouderen die onvoldoende lichamelijk actief (sedentair) zijn, de spierkracht en het uithoudingsvermogen beneden het gemiddelde zijn. Om de kracht en het uithoudingsvermogen van sedentaire ouderen te behouden en mogelijk te bevorderen zijn specifieke trainingsmethoden ontwikkeld, waaronder krachttrainingsprogramma’s en leefstijlprogramma’s waarin veelzijdig bewegen centraal staat. Om de zelfredzaamheid van grote groepen sedentaire ouderen te bevorderen wordt aanbevolen individuele kortdurende krachttraining, uitgevoerd door de fysiotherapeut, te combineren met (langdurige) deelname aan leefstijlprogramma’s.",
keywords = "ouderen, leefstijl, spierkracht, fysieke activiteit",
author = "Annemiek Bielderman and {de Greef}, Mathieu and {van der Schans}, Cees",
year = "2014",
language = "Dutch",
pages = "167--176",
booktitle = "Jaarboek fysiotherapie kinesitherapie",
publisher = "Springer",

}

Pleidooi voor een combinatie van krachttraining en leefstijlprogramma’s voor het behoud van zelfredzaamheid van sedentaire ouderen. / Bielderman, Annemiek; de Greef, Mathieu; van der Schans, Cees.

Jaarboek fysiotherapie kinesitherapie. Springer, 2014. blz. 167-176.

Onderzoeksoutput: ChapterProfessional

TY - CHAP

T1 - Pleidooi voor een combinatie van krachttraining en leefstijlprogramma’s voor het behoud van zelfredzaamheid van sedentaire ouderen

AU - Bielderman, Annemiek

AU - de Greef, Mathieu

AU - van der Schans, Cees

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Voor ouderen is het van groot belang om zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen functioneren. Doel van dit hoofdstuk is bespreken hoe krachttraining en leefstijlprogramma’s kunnen worden gecombineerd om de zelfredzaamheid van ouderen optimaal te beïnvloeden. We zien dat vooral bij ouderen die onvoldoende lichamelijk actief (sedentair) zijn, de spierkracht en het uithoudingsvermogen beneden het gemiddelde zijn. Om de kracht en het uithoudingsvermogen van sedentaire ouderen te behouden en mogelijk te bevorderen zijn specifieke trainingsmethoden ontwikkeld, waaronder krachttrainingsprogramma’s en leefstijlprogramma’s waarin veelzijdig bewegen centraal staat. Om de zelfredzaamheid van grote groepen sedentaire ouderen te bevorderen wordt aanbevolen individuele kortdurende krachttraining, uitgevoerd door de fysiotherapeut, te combineren met (langdurige) deelname aan leefstijlprogramma’s.

AB - Voor ouderen is het van groot belang om zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen functioneren. Doel van dit hoofdstuk is bespreken hoe krachttraining en leefstijlprogramma’s kunnen worden gecombineerd om de zelfredzaamheid van ouderen optimaal te beïnvloeden. We zien dat vooral bij ouderen die onvoldoende lichamelijk actief (sedentair) zijn, de spierkracht en het uithoudingsvermogen beneden het gemiddelde zijn. Om de kracht en het uithoudingsvermogen van sedentaire ouderen te behouden en mogelijk te bevorderen zijn specifieke trainingsmethoden ontwikkeld, waaronder krachttrainingsprogramma’s en leefstijlprogramma’s waarin veelzijdig bewegen centraal staat. Om de zelfredzaamheid van grote groepen sedentaire ouderen te bevorderen wordt aanbevolen individuele kortdurende krachttraining, uitgevoerd door de fysiotherapeut, te combineren met (langdurige) deelname aan leefstijlprogramma’s.

KW - ouderen

KW - leefstijl

KW - spierkracht

KW - fysieke activiteit

M3 - Chapter

SP - 167

EP - 176

BT - Jaarboek fysiotherapie kinesitherapie

PB - Springer

ER -