Pleidooi voor een combinatie van krachttraining en leefstijlprogramma’s voor het behoud van zelfredzaamheid van sedentaire ouderen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Abstract

Voor ouderen is het van groot belang om zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen functioneren. Doel van dit hoofdstuk is bespreken hoe krachttraining en leefstijlprogramma’s kunnen worden gecombineerd om de zelfredzaamheid van ouderen optimaal te beïnvloeden. We zien dat vooral bij ouderen die onvoldoende lichamelijk actief (sedentair) zijn, de spierkracht en het uithoudingsvermogen beneden het gemiddelde zijn. Om de kracht en het uithoudingsvermogen van sedentaire ouderen te behouden en mogelijk te bevorderen zijn specifieke trainingsmethoden ontwikkeld, waaronder krachttrainingsprogramma’s en leefstijlprogramma’s waarin veelzijdig bewegen centraal staat. Om de zelfredzaamheid van grote groepen sedentaire ouderen te bevorderen wordt aanbevolen individuele kortdurende krachttraining, uitgevoerd door de fysiotherapeut, te combineren met (langdurige) deelname aan leefstijlprogramma’s.
Original languageDutch
Title of host publicationJaarboek fysiotherapie kinesitherapie
PublisherSpringer
Pages167-176
ISBN (Electronic)978-90-368-0287-1
Publication statusPublished - 2014

Keywords

    Cite this

    @inbook{40dd46b551a840039707143cfd024855,
    title = "Pleidooi voor een combinatie van krachttraining en leefstijlprogramma’s voor het behoud van zelfredzaamheid van sedentaire ouderen",
    abstract = "Voor ouderen is het van groot belang om zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen functioneren. Doel van dit hoofdstuk is bespreken hoe krachttraining en leefstijlprogramma’s kunnen worden gecombineerd om de zelfredzaamheid van ouderen optimaal te be{\"i}nvloeden. We zien dat vooral bij ouderen die onvoldoende lichamelijk actief (sedentair) zijn, de spierkracht en het uithoudingsvermogen beneden het gemiddelde zijn. Om de kracht en het uithoudingsvermogen van sedentaire ouderen te behouden en mogelijk te bevorderen zijn specifieke trainingsmethoden ontwikkeld, waaronder krachttrainingsprogramma’s en leefstijlprogramma’s waarin veelzijdig bewegen centraal staat. Om de zelfredzaamheid van grote groepen sedentaire ouderen te bevorderen wordt aanbevolen individuele kortdurende krachttraining, uitgevoerd door de fysiotherapeut, te combineren met (langdurige) deelname aan leefstijlprogramma’s.",
    keywords = "ouderen, leefstijl, spierkracht, fysieke activiteit",
    author = "Annemiek Bielderman and {de Greef}, Mathieu and {van der Schans}, Cees",
    year = "2014",
    language = "Dutch",
    pages = "167--176",
    booktitle = "Jaarboek fysiotherapie kinesitherapie",
    publisher = "Springer",

    }

    Pleidooi voor een combinatie van krachttraining en leefstijlprogramma’s voor het behoud van zelfredzaamheid van sedentaire ouderen. / Bielderman, Annemiek; de Greef, Mathieu; van der Schans, Cees.

    Jaarboek fysiotherapie kinesitherapie. Springer, 2014. p. 167-176.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

    TY - CHAP

    T1 - Pleidooi voor een combinatie van krachttraining en leefstijlprogramma’s voor het behoud van zelfredzaamheid van sedentaire ouderen

    AU - Bielderman, Annemiek

    AU - de Greef, Mathieu

    AU - van der Schans, Cees

    PY - 2014

    Y1 - 2014

    N2 - Voor ouderen is het van groot belang om zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen functioneren. Doel van dit hoofdstuk is bespreken hoe krachttraining en leefstijlprogramma’s kunnen worden gecombineerd om de zelfredzaamheid van ouderen optimaal te beïnvloeden. We zien dat vooral bij ouderen die onvoldoende lichamelijk actief (sedentair) zijn, de spierkracht en het uithoudingsvermogen beneden het gemiddelde zijn. Om de kracht en het uithoudingsvermogen van sedentaire ouderen te behouden en mogelijk te bevorderen zijn specifieke trainingsmethoden ontwikkeld, waaronder krachttrainingsprogramma’s en leefstijlprogramma’s waarin veelzijdig bewegen centraal staat. Om de zelfredzaamheid van grote groepen sedentaire ouderen te bevorderen wordt aanbevolen individuele kortdurende krachttraining, uitgevoerd door de fysiotherapeut, te combineren met (langdurige) deelname aan leefstijlprogramma’s.

    AB - Voor ouderen is het van groot belang om zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen functioneren. Doel van dit hoofdstuk is bespreken hoe krachttraining en leefstijlprogramma’s kunnen worden gecombineerd om de zelfredzaamheid van ouderen optimaal te beïnvloeden. We zien dat vooral bij ouderen die onvoldoende lichamelijk actief (sedentair) zijn, de spierkracht en het uithoudingsvermogen beneden het gemiddelde zijn. Om de kracht en het uithoudingsvermogen van sedentaire ouderen te behouden en mogelijk te bevorderen zijn specifieke trainingsmethoden ontwikkeld, waaronder krachttrainingsprogramma’s en leefstijlprogramma’s waarin veelzijdig bewegen centraal staat. Om de zelfredzaamheid van grote groepen sedentaire ouderen te bevorderen wordt aanbevolen individuele kortdurende krachttraining, uitgevoerd door de fysiotherapeut, te combineren met (langdurige) deelname aan leefstijlprogramma’s.

    KW - ouderen

    KW - leefstijl

    KW - spierkracht

    KW - fysieke activiteit

    M3 - Chapter

    SP - 167

    EP - 176

    BT - Jaarboek fysiotherapie kinesitherapie

    PB - Springer

    ER -